CAVEMEN X ETON

CAVEMEN är ett filmiskt, fotografisk och litterärt koncept baserat på en fiktiv grupp män genom vilka deras grundare illustrerar stil. Cavemen är koncentrerad manlighet, stil och kreativt skrivande. På detta sätt skiljer sig Cavemen från bloggare, annonsörer, tidskrifter och online-världen.

Historien om Eton startade 1928, i den lilla byn Gånghester i Sverige. Grundarna hade en unik känsla för hög kvalitet och genuint hantverk, vilket senare kom att revolutionera hela skjortindustrin. Kvaliteten är alltid perfekt och det finns olika modeller och passformer tillgängliga. Idag kan Etonskjortor och accessoarer hittas i exklusiva butiker över hela världen.

Vad är Cavemen?
Cavement gick från abstrakt kreativitet, till något konkret och greppbart. Konceptet startade som ett kreativt projekt om en fiktiv, poetisk och strikt klädd grupp män i ett lantligt landskap. Genom kreativt skrivande framhävs denna fiktiva värld och filosofin denna grupp av män står för. Efter detta skildrade vi den här världen i fotografi och film. I samarbete med modemärken gör vi ledarartiklar som vi kallar ”Chapters”. I dessa kapitel filmar vi livet för en enda ”Caveman” i kronologisk ordning. Vi använder olika vackra landskap som Holland har att erbjuda och kombinerar detta med kläder och varumärken.

Beskriv din stil.
Enkelt, aldrig för mycket. Först kommer komfort och tidlöshet, jag alltid letar efter saker där det finns utrymme inom mode. Själv bär jag ofta kaki chinos, vit t-shirt och biker-jacka. Jag är inte den typen av kille som tillbringar mycket tid framför en spegel eller har en ‘passion for fashion’. Men med ett starkt intresse för att se bra ut, är nog allt sagt.

Var får du din inspiration från?
Min inspirationskälla är de noveller och citat som jag brukade läsa medan jag spelade kort- och brädspel med mina vänner. Dessa citat och berättelser gav alltid en känsla av en fiktiv värld och jag var besatt av denna värld som ung tonåring. Utan att veta att 10 år senare, skulle jag göra min egen fiktiva värld.

Var ser du Cavemen om fem år?
Jag ser oss ge råd till klädindustrin i form av kampanjer, hållbarhet och etik. Med min bakgrund som geovetare, kommer min blick alltid att riktas till min omgivning, antingen i stor eller liten skala. En transparent konfektionsindustri är ett trevlig mål att fokusera på. När det gäller storytelling, ser jag oss om fem år till och med göra en längre film, där våra lager och estetiska kunskaper framträder. Bröderna Grammer, de andra två killarna bakom Cavemen är båda väldigt duktiga på sina egna håll och vi tror alla tre att allt är möjligt om vi slår våra kloka huvuden ihop.

Varifrån kommer ditt stora naturintresse?
Jag var typ av barn som såg på Telephoto kids (japp, 90talsunge) på lördagar och adventures of Jacques Cousteau på RTL 4 på söndagar. Dokumentärer som jag såg i den åldern var alltid om en grupp lejon eller bufflar, som hotades av människan. Som barn hade jag fantasier om djungler, öknar och tundror här på jorden, och detta i kombination med det mörka och hotfulla i dessa naturdokumentärer har redan vid en ung ålder triggat mig att göra någonting åt detta. Därför har jag pluggat upp mig från gymnasiet till universitetsstudier i geovetenskap och genom Cavemen oberoende förespråkat om jorden och hur den fungerar för vd:ar i klädindustrin.

Vad tycker du om varumärket ETON?
Tidlöshet i kläder är viktigt, och det är vad ETON erbjuder. Jag har en jeansskjorta från Eton och det passar perfekt in i min lilla garderob. Det är passar bra och som jag sa är komfort och tidlöshet ledstjärnor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s